Husmors Bästa Tips: Fönsterputsning

Detta är ju aktuellt hos mej nu då mina rutor är igenslammade med äckligt snorgult pollen som jag inte tål.
Här kommer några tips om ämnet.

Det säger väl sej självt men om någon missat det:
putsa aldrig ett fönster när solen står på.
Du får va jäkligt snabb och envis om du ska få det snyggt då.

Fönsterputs är toppen, visst!
Men det går precis lika bra med vanligt diskmedel blandat med ljummet vatten.


Vissa använder skrapor, smaken är som baken.
Men jag avskyr skrapor.
Ibland blir det ränder och jag orkar inte pilla med sådant.

Bästa är att gnugga med en disksvamp indränkt med diskmedel och vatten över hela rutan så det blir lite "skummigt"
Ej den hårda sidan av svampen,
tro mej det kan repa rutan,
jag har nämligen lyckats ha ha
När fönstret är skummigt torka med en sida dagstidning.
Jorå eller tja kvällstidning går lika bra hi hi
Där va jag rolig va

Trycksvärtan i tidningen gör två saker.
1, det tar bort ränder redan från början och inga nya uppstår så du kan gnugga rent och fint så möed du vill.
2, trycksvärtan lägger sej även som en liten hinna över glaset och gör att föroreningar inte fastnar lika lätt.

Om du nu inte tror på mej att en sida tidning ger det bästa resultatet och ska envisas med att torka med en trasa.
Använd ALLTID en trasa som är nytvättad utan några som helst spår av andra medel på.

OBS! Om du tvättar den i maskin gör det utan sköljmedel.
Sköljmedlet kommer annars att blanda sig med fönsterputsen när du torkar rent och du får massa fula ränder när du hållit på ett tag och det är svårt att få bort alla spår av dessa ränder om du inte vill putsa om hela fönstret.

Om du som jag har fönster högt upp och inte kan eller vill klättra på stegar och grejer ta då en vanlig skurmopp.
Använd moppen till att få dit fönsterputsen och gnugga rent med den.
Vänd sedan på moppen och sätt på en handskrapa.
de flesta handskrapor är ihåliga i handtaget och går rätt bra att trycka fast på de flesta moppskaft.
Lägg en ren och torr trasa eller handuk över skrapan, självklart ska inte heller den handuken varit sköljd i sköljdmedel.
Sedan är det bara till att dra och gnugga torrt.

Torka alltid gummilisterna som håller fönstret tätt mot karmen oxå.
Glömmer man bort dom kan dom torka väldigt snabbt och lixom trillar sönder om man har otur.

Det va det de
ajjöken
Det är förbjudet att kopiera mina bilder utan tillstånd!
Fråga först!

Kommentarer
syren säger:

Bra tips!

2008-05-27 @ 19:28:13
Blogg: http://www.metrobloggen.se/abc

Kommentera här!

Vem är du?
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

Din Blogg:

Vad har du på hjärtat sötnos?:

Trackback
RSS 2.0