I lands problem

image251
*Aaaahhh*
Ibland blir jag lite smått irriterad!
Läste i vår dagstidning att en tant hade handlat i ett varohus i grannstaden och hör och häpna hon blev tillkallad med ett Ni.
Jisses amalia.
Hon hade tydligen varit med och avskaffat att tilltala folk med Ni på 60-talet och ville VERKLIGEN inte att det skulle införas igen.
Ursäkta mej men jag kan inte ens räkna hur många gånger jag blivit tillkallad med Ni när jag handlat.
What´s the problem here?
image253
Affären i fråga skrev till och med svar till tant skrället och bad om ursäkt att så ska det verkligen inte vara.
"vi ska självklart bemöta kunder på ett trevligt sätt men inte med att tilltala folk med Ni."

För det första, lönt att slösa trycksvärta på en sån skit sak?
För det andra, har tantskrället inget liv så hon måste ringa in till tidningen och klaga om en sån sak?
För det tredje, stackars personal som trodde dom vart trevliga,
Han/hon ångrar sej säkert nu och personal ansvarige har säkert "tillrättavisat" han/hon.

Ursäkta mej men att tilltala någon med Ni tyder i mina ögon på respekt!
Nu är ju inte jag sådan att jag direkt säger Ni till allt och alla men jag ser absolut inte något fel i det.
Det har hänt mej många gånger att jag ska tilltala någon och det känns käpprätt åthelvete att säga Du till personen.
Du säger man till en person man känner sej "jämställd" till eller vad man ska säga.
Vissa (speciellt äldre) har helt enkelt sådan pondus att det blir fel att Dua om man inte känner personen i fråga.

Förr sa man ju Ni till äldre personer, välställda personer och folk man inte kände.
Och varför gjorde man det?
Jo av respekt.
image254
Är det så väldans fel att någon visar en respekt?
Sen hör det inte till saken att det kanske är lite väl "fin&mycket" respekt.
Huvudsaken är att dom gör det så ska man ta åt sej på ett bra sätt enligt min mening.
Det är absolut inte något fult eller illamenat att tilltala någon så.

Tantskrälle get a life!
Kul för dej att detta är ditt ända stora problem.
Tänk om alla kunde få klaga över sådana skitsaker.

Hej hopp
image252
Det är förbjudet att kopiera mina bilder utan tillstånd!
Fråga först!

Kommentarer

Kommentera här!

Vem är du?
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

Din Blogg:

Vad har du på hjärtat sötnos?:

Trackback
RSS 2.0