Husmors Bästa Tips: rengöra spis och ugn


Att rengöra ugnen är så jäkla trist, men struntar man i det blir det snabbt äckligt!
Bästa vapnet är såpa!
Smörj in hela ugnen innuti med outspädd såpa,
värm sedan genast upp ugnen till 100 grader.
När den kommit upp till rätt tempratur stänger du av den och låter den svalna.
Sedan är det bara att torka ur den med en våt trasa eller hushållspapper.
Det mesta förångas och försvinner och det andra lossnar och blir lätt att få bort.

Det kan dock lukta ganska mycket,
inte direkt illa men lite frän doft,
Lite rök kan oxå bildas i ugnen men oroa dej inte,
sätt igång fläkt eller öppna fönster.

Passa på att rengöra galler och plåtar samtidigt,
smörj in dom oxå och sätt in så slår du många flugor i en smäll

-----------------------------------------------------------------------------------------
Har du en vanlig spis, såndär vit med fyra upphöjda plattor på så vet du hur jäkla lätt plattorna blir missfärgade, nästan rostiga runt om och saker bränner fast och går helt enkelt inte att få bort.

Det brukar finnas en metallring runt varje platta,
det räcker i princip att råka spilla vatten när plattan är varm så ser den rostig ut.

På hela den vita ytan och på plattorna kan du använda svinto.
Så länge det löddrar repar det inte och det är det lättaste sättet att få bort sådant som sitter riktigt hårt.

På plattorna och ringarna runt brukar jag hälla lite ljummet vatten och strö bakpulver på.
Det börjar då pysa och bubbla och det mesta löses upp eller lossnar iaf.
Sedan är det bara att gnugga rent det sista med svinto.

På plattorna kan man smörja in lite svart kräm som är just för detta och dom blir som nya igen.

Glöm inte rengöra lufthålet oxå som leder ner till ugnen, kör ner en flaskborste med endast vatten på, eventuellt kan du även sätta dammsugar röret ovanför och suga ut damm och smått intorkat skit *s*

that´s it.

Kram kram
Det är förbjudet att kopiera mina bilder utan tillstånd!
Fråga först!

Kommentarer
Josefin säger:

Sv: ja nissepisse är söt hela han^^ Jo jag har haft en knanonhelg! hoppas att du också fått det! kram

2008-06-28 @ 19:55:18
Blogg: http://shadyblonde.blogg.se/
Rospiggen säger:

Och vi har en spis med självrengörande ugn, jättebekvämt s

2008-06-28 @ 22:41:51
Blogg: http://www.metrobloggen.se/piggen
LIFE BY Marielle säger:

Kanske bra för mig som flyttar hemifrån om några år? :) Det ska bli så roligt, fast jag vill egentligen flytta tillsammans med min opjkvän eller ngn kompis. hur gjorde du när du flyttade hemifrån?



Hehe, jag älskar också sminkbordet det är mammas och pappas väldigt gamla, så jag har fått ärva den. Den ser inte så gammal ut men den får man säkert inte tag på nuförtiden :) jodå, när jag hunnit prova allt så slänger jag upp ett inlägg. Kramar

2008-06-28 @ 23:22:14
Blogg: http://mariellem.blogg.se/
syren säger:

Så där gör jag också!

2008-06-29 @ 10:29:39
Blogg: http://www.metrobloggen.se/abc
Pialotta säger:

Bakpulver är bra.. jag brukar blanda med droppar av citron.. riktigt bra. Såpa är en alldeles utmärkt rengöring för så mycket.. de där starka kemikalierna ska man akta sig för:-(

Bra tips för många du ger:-)

Vinkelivink

2008-06-29 @ 11:35:13
Blogg: http://caffepaus.blogg.se/
Sess säger:

ROSPIGGEN:

Halloj.

Oj jisses vad din man skadade sej, vad läskigt!

Jag får panik när det kommer till ögonen hi hi

Ååå vilken lyx med självrengörande ugn!

Vill jag oxå ha så jag slipper sånt slavgöra hi hi

Hoppas du får en fin dag!

Här regnar det bara så jag hoppas på åska iaf.

Perfekt väder att pyssla inne ju
s*

Vilka härliga bilder!!

Vad vacker himmeln va!

Kram på dej

2008-06-29 @ 12:03:09
Blogg: http://calla.webblogg.se/
Sess säger:

LIFE BY MARIELLE:

Ja det förstår jag, stort steg att bara bo själv helt plöttsligt!

För mej gick det lite gradvis med att flytta hemifrån.

Kom inte överens med min mamma så bodde nästan hemma hos min pojkvän hela tiden, fast han bodde oxå hemma men jag och hans mamma blev bästa vänner direkt, efter det flyttade vi i hop i lägenhet, sen hyrde vi hus för vi va inte säkra om vi ville bo i hus hela livet,men det ville vi så vi köpte ett eget hi hi

Jag hade nog varit lite feg om jag skulle flyttat helt själv utan kille eller kompis att bo med.

Ha en underbar söndag

kram

2008-06-29 @ 12:33:59
Blogg: http://calla.webblogg.se/
Sess säger:

SYREN:

Ja visst är såpa bra! Funkar till det mesta ju!

Finns så mycket man kan använda det till, brukar smörja dörrkarmar med det om dörren blir trög på sommaren och gångjärnen på vintern så dom inte knarrar.

Vad luktar såpa förresten?

Jag tycker de luktar mandelmassa men mannen säger jag är knäpp hi hi

2008-06-29 @ 12:40:42
Blogg: http://calla.webblogg.se/
Sess säger:

PIALOTTA:

Jasså blanda med citron har jag aldrig gjort, måste testa det oxå, tack för tipset! =D

Ååå vilka härliga bilder!!

Ditt barnbarn är så söt i den stooora hängmattan!

Nä jag tycker inte heller om starka rengöringsmedel.

Det tar jag bara till i nödfall när inget annat hjälper.

puss å kram

2008-06-29 @ 13:51:45
Blogg: http://calla.webblogg.se/

Kommentera här!

Vem är du?
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

Din Blogg:

Vad har du på hjärtat sötnos?:

Trackback
RSS 2.0